fredag 8 maj 2009

Grävare sökes..


Idag har vi ringt igenom hela listan på mark, schakt och gräventreprenörer, någonstans kring 80-90 telefon nr. Puh!
Att det skall vara så svårt att hitta en entreprenör med en maskin på sisådär 15- 20ton som vet något om husgrunder och kan börja omgående.
Nåväl, har ca 3 st att välja mellan och en sprängare, det kan ju hända att vi måste spränga då vi tänkt bygga huset i backen på tomten.
Baksidan med allt detta grävande och sprängande och inte minst allt fyllnadsmaterial som kommer att gå åt är just- priset.
Ju mer pengarna går åt på annat, destu mindre blir huset. 
Men å andra sidan får man ta det i tanken att det blir en väldigt fin tomt och då ökar ju det totala värdet på fastigheten. 
Sådana här utvärderingar behövs för att inte bli fullständigt knäckt över skenande priser men en annan positiv fördel vi har tillskillnad från många andra nybyggare är att jag (marcus) är byggnadsträarbetare eller snickare som det heter i folkmun. 
Och för de som tänker göra så mycket som möjligt själva, är de erfarenheter jag besitter Guld-värda.
Nu får jag det att låta som om jag vore något proffs. Visst, jag är yrkesbyggare och officiell fackman sen jag fixade mitt yrkesbevis men den snickare som anser sig själv vara full lärd finns inte, ju äldre man blir, destu mer lär man sig och när man dör, dör erfarenheten med.
Så för att kunna ta tillvara denna erfarenhet skall vi plocka in lite folk här och var där vår egen erfarenhet brister och på så vis torde vi nog kunna bygga oss ett hus i skogsbacken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar