onsdag 27 maj 2009

Isolerings debatt!

Ja då har jag yrat in mig på isolerings debatten, mineral ull eller cellulosa fiber och eventuellt något annat material?
Min egen åsikt är att ifall jag använder mig av plast så ska det till med mekanisk ventilation i varje rum så att man kan reglera fukten men detta och andra sidan kan medföra att den relativa luftfuktigheten kan bli för låg. Ett annat bekymmer med plasten är ju att den skall hållas intakt så långt det går och alla genomförningar bör tejpas nogrant.. men hur ivrig man än är om att hålla plasten helt intakt så brukar det ändå inte gå fullt ut. Ta bara som exempel då jag gick omkring och satte upp glespanel på ett sned tak med hjälp av spik pistol, en och annan spik dubbelsköt och då flög ju spiken genom diffusionsspärren med sådan fart att man inte kunde se genomträngnings hålet.
Huruvida det blir mögel eller ej beror nog mest på slumpen eller byggmissar.
Då kom vi till cellulosan och windy, näe usch, jag orkar inte börja skriva om allt detta. Läs debatterna själva och ni förstår, jag har läst en hel del och tog fasta på något enkelt som fick mig att tänka destu mer på cellulosan men i slutändan tror jag att priset blir avgörande.
Här följer ett utdrag ur ett inlägg som jag läst.

Om du stänger in fukt = inte bra. 
Om du kan ventilerar ut fukt = bra
En blöt handduk möglar inte om den tillåts torka mellan doppen i sjön - stoppa den i en plastpåse en vecka får du se vad som händer!
Varför ruttnar veden under en pressening när den klarar sig fint bara under tak?
Varför ruttnar bananen i plastpåsen innan utflykten när den legat färsk i skålen hemma i en vecka?
Varför ruttnar panelen målad med akrylfärg när panelen målad med oljefärg klarar sig bra?
Varför får ungarna på dagis fotsvamp i gummiskor men inte i tygskor?
Varför möglar hus med plast som diffusionsspärr? 
Svar: Plast, plast, plast, plast och plast! -som hindrar ventilering. I samtliga fall finns en barriär som innesluter ett klimat i ett annat.
Fukt finns överallt, först när koncentrationen av fukt blir för hög eller när den tillåts verka länge utan luftning möglar organiskt material.

Jag behöver inte övertyga er alla andra men för mig är det fullständigt uppenbart! Jag säger Nej tack till diffspärr av plast!       

Vad det blir i slutändan bör ni veta ganska snart!
Ciao
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar