tisdag 23 november 2010

Baka med barn....


Idag har vi bakat pepparkakor och lussebullar. Med två små barn i huset blir allt inte riktigt som man tänkt sig. Jag försöker att lära mig ta det lugnt och bara låta det gå i den takt det kan gå. För vadsomhelst kan ju hända. Det är ju inte det att man bara står i köket och fokuserat inriktar sig på att baka utan däremellan avleder man syskonbråk, involverar de båda så mycket som möjligt i bakningen, ger dom något att äta för att få tyst på dom, springer runt och jagar den minsta för att hon stoppat något oätbart i munnen, sätter dem båda framför en film och helt plötsligt är det dags att sova. När de lagt sig påminner min syster mig om att jag inte ska glömma att baka ut saffransdegen. Ojdå....den glömde jag nästan! Men pepparkakor fick de vara med och baka (och smaka). Funderar på om jag ska göra som man gör i TV, förbereda allt innan. T.o.m middagen varje dag. Kanske göra den redan på morgonen. Så när det är dags att koka mat så ställer jag fram den nästan helt färdiga middagen så får det vara med påett litet hörn och göra iordning maten. Är det en bra ide? :=)

Var ute och sågade ner några smågranar i skogen idag för att pryda vår ännu ej färdiga (läs fula :=) entre. Gick ut med en liten sticksåg som man sågar järn med, en slö en. Så jag fick inte ner så stora granar som jag velat. Kanske lika bra det, kanske hade blivit anmäld då ;=) Fick ner några stycken smågranar iaf och lite granris att lägga på vår trappa (lsom består av trallar). Ser lite mysigare ut nu iaf.

Nu är båda lingonhjärtan gjorda!


Idag har de varit här med fyra lass fyllnadsmassa. Totalt har vi 10 lass fyllnadsmassa som står framför vårat garage just nu så det är lite svårt att ta suig fram till huset nu. Men de lovade att komma med grävmaskin imorgon och börja lägga ut massan på tomten så det blir bra. Vad vi har väntat på denna jord och att få ordning på vår tomt, hela sommaren och hösten. Så nu händer det på vintern. Hoppas på att få det färdigschaktat snart så att det blir jämnt och fint på tomten och att det bara är till att så gräs till våren sedan.

Så här rolig är framsidan på våran tomt. Det här var innan de 5 sista lassen kom.

Tomten mellan huset och garaget består av sten sten och sten...Inte ens barnen tycker om att vara ute på vår tomt, konstigt! Men jag ska inte klaga bara ha tålamod, det kommer att bli så mycket bättre!! :=)

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Nämen! Du lever ju livet jag levde för något år sedan!!! :0) Det bliiiir bättre! Jag lovar! Jag har bara en sak att säga dig... Sömn! Försök få tid att sova ut mellan varven så går allt mycket lättare. Jag har bestämt mig för att låta barnen vara med i köket när de själva vill. Oftast står vår 5 åring och skär tomat, gurka osv till salladen, 3 åringen älskar att skala morötter och 2 åringen gillar att röra i grytorna. Livsfarligt!, jag vet, men vi har det lugnt och skönt i köket och alla är glada och nöjda... Om du inte brukar du låta dina barn stå vid vasken och hälla vatten i olika koppar och mått så är det ett tips jag gärna delar med mig av. Är kul till och med när man är 5 år... Två stolar och så vips har du lugn och ro i mer än en halvtimme... Hoppas du fick lite nytta av mina råd...

    Kram/ Anna

    SvaraRadera